Kod P0405 - znaczenie, przyczyny, objawy (i jak naprawić)
Lampka kontrolna "Check Engine" znów zapala się na desce rozdzielczej, a Ty z frustracją uderzasz się w głowę. Po wyjęciu skanera kodów znajdujesz kod P0405, ale co on oznacza? Ten konkretny kod usterki wskazuje na problemy z układem recyrkulacji spalin (EGR).
W tym artykule omówimy przyczyny tej usterki i pokażemy, jak ją zdiagnozować. Przedstawiamy także kilka wskazówek, o których należy pamiętać podczas wykonywania naprawy.
Spis treści pokaż Kod P0405 Definicja Co oznacza kod P0405? Objawy kodu usterki P0405 Przyczyny powstawania kodu P0405 Jak poważny jest Kod P0405? Jakie naprawy mogą naprawić kod P0405? Najczęstsze błędy w diagnozie P0405 Zalecane narzędzia do diagnostyki Jak zdiagnozować kod usterki P0405 Szacowany koszt naprawy Porady mechaników dotyczące kodu P0405Kod P0405 Definicja
P0405 - Niski poziom obwodu A czujnika recyrkulacji spalin
Co oznacza kod P0405?
Kod usterki P0405 wskazuje, że odczyty pochodzące z czujnika położenia zaworu recyrkulacji spalin (EGR) są nieprawidłowe. W przypadku tego kodu poziom napięcia pochodzącego z czujnika jest niższy niż powinien być.
Czujnik położenia EGR monitoruje położenie zaworu EGR. Informacja jest przesyłana do modułu sterującego układu napędowego (PCM), który monitoruje działanie zaworu EGR. Jeżeli sygnał pochodzący z czujnika jest niski, PCM ustawi kod usterki.
Symptomy kodu usterki P0405
W wielu przypadkach, jedynym objawem kodu usterki P0405 jest kontrolka Check Engine na desce rozdzielczej. Zdarzają się jednak przypadki, gdy występują inne problemy.
Oto kilka z nich, których można szukać:
- Lampka kontrolna silnika (Check Engine)
- Nieudany test emisji (zwiększona emisja NOx)
- Pikanie silnika
- Obniżona wydajność
- Zmniejszona oszczędność paliwa
- Zgaśnięcie silnika
Przyczyny kodu P0405
Nie ma zbyt wielu problemów, które mogą prowadzić do pojawienia się kodu usterki P0405. Zazwyczaj problem dotyczy czujnika położenia zaworu EGR lub sterownika PCM.
Oto kilka możliwości:
- Uszkodzony czujnik położenia zaworu EGR
- Uszkodzony elektroniczny czujnik różnicowego ciśnienia zwrotnego (DPFE)
- Uszkodzony zawór EGR
- Uszkodzone obwody, uszkodzone przewody lub złe połączenie
- Problemy z PCM, albo uszkodzone przewody, albo konieczna jest aktualizacja
Jak poważny jest kod P0405?
Niski - W większości przypadków nie występują żadne objawy poza kontrolką Check Engine i ewentualnie niezaliczeniem testu emisji. Nie należy jednak pozostawiać problemu bez kontroli.
Jeśli nie zostanie on naprawiony, silnik może zacząć pracować nierówno, a w końcu doprowadzić do zgaśnięcia silnika. Najlepiej jest naprawić go natychmiast, zwłaszcza że emisja spalin nie jest idealna dla środowiska.
Jakie naprawy mogą naprawić kod P0405?
Istnieje kilka sposobów naprawy, które mogą usunąć kod P0405, w zależności od tego, co jest przyczyną problemu. Ważne jest, aby najpierw przeprowadzić pełną diagnostykę, aby upewnić się, że wiadomo, co jest nie tak. Oto kilka możliwych rozwiązań.
- Naprawić okablowanie lub połączenie czujnika położenia EGR.
- Wymienić czujnik położenia EGR.
- Wymienić elektroniczny czujnik różnicowego sprzężenia zwrotnego ciśnienia (DPFE)
- Sprawdzić połączenie PCM/zaktualizować oprogramowanie
- Wymienić PCM
Najczęstsze błędy w diagnozie P0405
Często zdarza się, że ludzie wymieniają części, które nie są uszkodzone. Dlatego ważne jest, aby przed wymianą sprawdzić połączenie i wiązkę przewodów czujnika położenia EGR. Problem może polegać na zwykłym zwarciu lub rozwarciu obwodu.
Należy również sprawdzić wszystkie przewody. Te proste kwestie należy sprawdzić przed wymianą czujnika położenia EGR.
Zalecane narzędzia do diagnostyki
- Narzędzie diagnostyczne do skanowania OBD
- Multimetr
- Podstawowe narzędzia ręczne
- Podręcznik naprawy samochodu
- Środek do czyszczenia styków elektrycznych
Jak zdiagnozować kod usterki P0405?
Oto kilka kroków, które wykonują profesjonalni mechanicy, aby zdiagnozować kod usterki P0405.
- Użyj narzędzia skanującego, aby włączyć zawór EGR. Jeśli zawór reaguje, problem może być tylko przerywany. Dzieje się tak często, gdy jest zimno i wilgoć zamarza. Gdy pojazd się rozgrzeje, problem może już nie występować. W zaworze mogą również utknąć zanieczyszczenia i węgiel.
- Jeżeli zawór nie reaguje, odłączyć złącze wiązki przewodów do układu EGR.
- Przekręć kluczyk w położenie ON, ale nie wyłączaj silnika.
- Za pomocą woltomierza zmierzyć napięcie na przewodzie referencyjnym biegnącym do zaworu EGR. Powinno być widoczne napięcie 5 V. (Może to zależeć od modelu samochodu i silnika, sprawdź w podręczniku naprawy).
- Jeśli napięcie wynosi 12 V, oznacza to, że w obwodzie występuje zwarcie, które należy naprawić.
- Jeśli nie ma napięcia, można użyć światła testowego do sprawdzenia, czy przewód w którymś miejscu świeci. Jeśli tak, to znaczy, że jest zwarcie w połączeniu z masą.
- Jeśli światło nie pada na połączenie, może to oznaczać, że obwód jest otwarty.
- Istnieje również możliwość, że winny jest moduł PCM.
- Dodatkowo, jeśli można uzyskać 5 V w obwodzie referencyjnym, spróbuj przeskoczyć 5 V do obwodu sygnału EGR. Narzędzie skanujące powinno prawidłowo odczytać pozycję EGR.
- Sprawdź napięcie na zaciskach przy złączu zaworu. Jeżeli okablowanie wygląda prawidłowo, należy wymienić zawór EGR.
Szacunkowy koszt naprawy
Oto kilka kosztów, z jakimi możesz mieć do czynienia.
- Naprawa przewodów czujnika położenia EGR - $0-$150
- Wymiana czujnika położenia EGR - 100-150 USD
- Wymiana czujnika elektronicznego sprzężenia zwrotnego różnicy ciśnień (DPFE) - 150-500 USD
- Sprawdzenie połączenia PCM/aktualizacja oprogramowania - 75-150 USD
- Wymiana PCM - 400-1 300 USD
Porady mechaników dotyczące kodu P0405
Wiele z tych samych objawów może wystąpić w przypadku uszkodzenia czujnika EGR lub elektronicznego czujnika różnicowego ciśnienia zwrotnego. Ważne jest, aby przeprowadzić prawidłową diagnostykę i wykonać właściwą naprawę, aby nie utknąć w tej samej sytuacji na końcu.