3 oznaki uszkodzenia rezystora silnika dmuchawy (i koszt wymiany)

Gdy siadasz za kierownicą samochodu, oczekujesz, że układy sterowania klimatem będą działać zgodnie z Twoimi instrukcjami. Co więc się dzieje, gdy układ nie nawiewa powietrza zgodnie z wymaganiami? W niektórych przypadkach przyczyną kłopotów może być uszkodzony rezystor silnika dmuchawy nagrzewnicy.

W tym artykule omówimy objawy awarii rezystora silnika dmuchawy i wskażemy, gdzie należy go szukać. Omówimy także koszt wymiany, aby można było określić, czy warto go naprawić. Zacznijmy od zapoznania się z objawami, których należy szukać:

Najczęstszym objawem uszkodzenia rezystora silnika dmuchawy jest to, że silnik dmuchawy pracuje tylko z jedną lub dwiema prędkościami. Może to również spowodować całkowite zatrzymanie pracy silnika dmuchawy i brak przepływu powietrza przez otwory wentylacyjne.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzonego rezystora silnika dmuchawy:

Spis treści Pokaż Objawy uszkodzenia rezystora silnika dmuchawy 1. Silnik dmuchawy pracuje tylko z jedną prędkością 2. Nie działają różne ustawienia przepływu powietrza 3. Brak powietrza z otworów wentylacyjnych Działanie rezystora dmuchawy Lokalizacja rezystora silnika dmuchawy nagrzewnicy Koszt wymiany rezystora dmuchawy nagrzewnicy

Zły rezystor silnika dmuchawy Objawy

1. Tylko jedna prędkość silnika dmuchawy

Jednym z najczęstszych objawów problemów z rezystorem silnika dmuchawy jest zablokowanie wentylatora w jednym ustawieniu. Ponieważ rezystor silnika dmuchawy reguluje prędkość wentylatora, niemożność jego zmiany może wskazywać na problemy.

Jeśli rezystor ulegnie uszkodzeniu lub dojdzie do zwarcia, silnik dmuchawy może utknąć przy określonej prędkości. Chociaż nadal można korzystać z klimatyzacji lub ogrzewania przy tej prędkości, należy ją naprawić, aby przywrócić pełną funkcjonalność.

Objaw ten może być również spowodowany przez inne uszkodzone części systemu HVAC. Należy sprawdzić połączenia z silnikiem lub przełącznikiem wentylatora, aby upewnić się, że nie są one uszkodzone.

2. Nie działają różne ustawienia przepływu powietrza

Z drugiej strony, można zauważyć, że wentylator działa w kilku ustawieniach, ale nie we wszystkich. Gdy system jest wyłączony, rezystor silnika dmuchawy nie jest potrzebny. Dzieje się tak również wtedy, gdy silnik dmuchawy jest ustawiony na pełną prędkość.

Jednak pozostałe ustawienia wymagają rezystora do sterowania przepływem. W związku z tym przyczyną tego stanu może być również wyłącznik silnika dmuchawy. Z tego powodu konieczna może być dalsza diagnostyka w celu ustalenia, która część jest winowajcą.

3. Brak powietrza z otworów wentylacyjnych

W przypadku awarii rezystora może nie być możliwe wydobywanie się powietrza z otworów wentylacyjnych. Rezystor silnika dmuchawy steruje zasilaniem silnika dmuchawy systemu. Gdy ulegnie awarii, może odciąć całe zasilanie silnika.

Gdy silnik dmuchawy nie jest zasilany, nie można wytworzyć ciśnienia powietrza. Z grzejnika lub klimatyzatora nie wydobywa się nic przez otwory wentylacyjne.

Jeśli z otworów wentylacyjnych nic nie wydobywa się, warto sprawdzić inne elementy, a nie rezystor. Jeśli nic nie działa, należy najpierw sprawdzić bezpieczniki. Następnie można również rozważyć, czy nie przestał działać sam silnik dmuchawy.

Działanie rezystora dmuchawy

Rezystor silnika dmuchawy jest częścią systemu HVAC i stanowi element elektryczny. Steruje on prędkością wentylatora silnika dmuchawy. Po ustawieniu prędkości wentylatora na zestawie wskaźników w pojeździe opornik jest odpowiedzialny za regulację prędkości obrotowej silnika dmuchawy.

Ponieważ prędkość wentylatora jest regularnie regulowana, rezystor ulega znacznemu zużyciu. Stałe obciążenie może spowodować jego awarię w dowolnym momencie.

Lokalizacja rezystora silnika dmuchawy nagrzewnicy

Rezystor silnika dmuchawy nagrzewnicy można często znaleźć pod deską rozdzielczą. Znajduje się on w komorze nagrzewnicy i klimatyzacji. Jest on podłączony do układu klimatyzacji, gdzie może regulować prędkość dmuchawy silnika. W niektórych pojazdach można go także znaleźć za schowkiem. Tak czy inaczej, można go znaleźć w pobliżu silnika dmuchawy.

Gdy rezystor ulegnie uszkodzeniu, zmiana prędkości przepływu powietrza staje się trudniejsza lub niemożliwa. Aby zdiagnozować problem, należy sprawdzić obwody elektryczne. Istnieje wiele części, które mogą powodować takie same problemy, ale wszystkie są zlokalizowane stosunkowo blisko siebie, co ułatwia diagnozę.

Koszt wymiany rezystora silnika dmuchawy nagrzewnicy

Koszt wymiany rezystora silnika dmuchawy nagrzewnicy może wynosić od 10 do 60 USD, w zależności od typu samochodu. Jest to jedna z najtańszych do wymiany części w systemie klimatyzacji i nagrzewnic.

Rezystor silnika dmuchawy nagrzewnicy może często ulec uszkodzeniu z powodu awarii wentylatora nagrzewnicy, dlatego często trzeba wymienić zarówno rezystor dmuchawy nagrzewnicy, jak i wentylator.

Wymiana tej części również nie jest trudna. Zdiagnozowanie problemu może zająć więcej czasu niż wymiana rezystora. Jeśli samodzielna wymiana rezystora nie jest wygodna, należy zlecić to zadanie profesjonalnemu mechanikowi.

Średnie koszty wymiany rezystora silnika dmuchawy różnią się w zależności od miejsca zamieszkania i typu pojazdu, którym się jeździ. Dobrze jest się rozejrzeć, ponieważ można otrzymać różne oferty, a niektóre z nich są prawie dwukrotnie wyższe od innych. Ogólnie rzecz biorąc, można oczekiwać, że za robociznę związaną z wymianą rezystora silnika dmuchawy zapłacimy od 50 do 200 USD, co daje łączną kwotę od 60 do 260 USD za części i robociznę.

Autor