3 Oznaki uszkodzenia zaworu kontrolnego wspomagania hamulców (i koszt wymiany)

Układ hamulcowy samochodu zawiera podciśnieniowe wspomaganie hamulców, które jest odpowiedzialne za wytwarzanie ciśnienia. Gdy w samochodzie jest uszkodzony zawór zwrotny wspomagania hamulców, można zaobserwować różne objawy.

Wciskając pedał hamulca, chcesz mieć pewność, że wszystko działa tak, jak powinno. Aby Ci pomóc, przyjrzymy się problemom, jakie może powodować uszkodzony zawór zwrotny wspomagania hamulców i omówimy, co trzeba zrobić, aby go naprawić. Przyjrzyjmy się najpierw objawom, których należy szukać.

Najczęstszym objawem uszkodzenia zaworu zwrotnego wspomagania hamulców jest sztywny pedał hamulca. Mogą również wystąpić takie problemy, jak problemy z hamowaniem lub zapalenie się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzonego zaworu zwrotnego wspomagania hamulców:

Spis treści pokaż 3 Objawy uszkodzenia zaworu kontrolnego podciśnieniowego wspomagania hamulców 1. Twardy pedał hamulca 2. Problemy z hamowaniem 3. Lampka kontrolna silnika Lokalizacja zaworu kontrolnego wspomagania hamulców Funkcja zaworu kontrolnego podciśnieniowego wspomagania hamulców Koszt wymiany zaworu kontrolnego wspomagania hamulców

3 Symptomy nieprawidłowego działania zaworu kontrolnego podciśnieniowego wspomagania hamulców

1. Twardy pedał hamulca

Wciśnięcie pedału hamulca nie powinno sprawiać trudności, gdy wszystko działa jak należy. Jeśli po naciśnięciu pedału hamulca trudno jest go ruszyć, może to oznaczać problem z zaworem zwrotnym wspomagania hamulców.

Zazwyczaj, gdy zawór zwrotny jest zużyty, nie jest w stanie utrzymać ciśnienia podciśnienia w układzie wspomagania hamulców. Pedał hamulca staje się twardszy i wymaga znacznie większego nacisku do jego naciśnięcia. Dzieje się tak dlatego, że w pompie hamulcowej panuje większe ciśnienie z powodu wadliwego zaworu zwrotnego, którego zadaniem jest zapewnienie regulacji.

2. Problemy z hamowaniem

Jeżeli zawór zwrotny podciśnieniowego wspomagania hamulców ma niewielką nieszczelność, może to spowodować niewystarczające ciśnienie podciśnienia we wspomaganiu hamulców, co spowoduje, że hamulce będą znacznie mniej skuteczne i zatrzymanie pojazdu będzie wymagało znacznie większej siły.

Jeśli masz wrażenie, że droga hamowania Twojego samochodu jest znacznie dłuższa niż zwykle, zdecydowanie nadszedł czas na sprawdzenie zaworu kontrolnego wspomagania hamulców.

Jeśli masz wrażenie, że hamulce pogarszają się ostatnio po przyspieszeniu, to z pewnością jest to znak, że zawór zwrotny wspomagania hamulców jest uszkodzony.

3. Lampka kontrolna silnika

Zawór zwrotny wspomagania hamulców wykorzystuje ciśnienie podciśnienia z wlotu powietrza do wytworzenia podciśnienia w układzie wspomagania hamulców. Ilość powietrza jest zwykle mierzona przez czujnik MAF i jeśli zawór zwrotny jest nieszczelny, powoduje to utratę mierzonego powietrza. Powoduje to pracę samochodu na zbyt niskim lub zbyt wysokim biegu w zależności od typu silnika.

Zbyt uboga lub zbyt bogata praca silnika powoduje zapalenie się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej i wyświetlenie zapisanego kodu usterki. Można użyć skanera OBD2, aby znaleźć wszelkie kody usterek związane z mieszanką paliwowo-powietrzną.

Lokalizacja zaworu kontrolnego wspomagania hamulców

Zazwyczaj zawór zwrotny wspomagania hamulców znajduje się na wspomaganiu hamulców. Jeśli go tam nie widać, można go znaleźć w linii z przewodem podciśnieniowym.

Wspomaganie podciśnieniowe to element w kształcie kopuły, który jest zamontowany w pobliżu tylnej ściany komory silnika. Powinien znajdować się po stronie kierowcy, w jednej linii z pedałem hamulca. Do wspomagania podciśnieniowego można doprowadzić przewód podciśnieniowy biegnący od kolektora dolotowego silnika.

Działanie zaworu kontrolnego podciśnieniowego wspomagania hamulców

Układ wspomagania hamulców składa się z wielu części, ale jedną z najważniejszych jest zawór zwrotny. Pobiera on ciśnienie podciśnienia z wlotu powietrza, gdy silnik pracuje na biegu jałowym, i wytwarza ciśnienie podciśnienia w układzie wspomagania hamulców.

Zawór zwrotny jest niewielką częścią, ale ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia prawidłowego połączenia między przewodem podciśnieniowym a wspomaganiem hamulców. Dzięki niezawodnemu zaworowi zwrotnemu hamulce mogą działać zgodnie z przeznaczeniem za każdym razem, gdy użytkownik naciska pedał hamulca, aby się zatrzymać.

Ogólnie rzecz biorąc, zawór zwrotny wspomagania hamulców powinien działać przez cały okres eksploatacji samochodu. W rzeczywistości nie jest on sprawdzany podczas rutynowej kontroli hamulców i nie wymaga konserwacji. Brak uwagi oznacza, że gdy dojdzie do uszkodzenia lub awarii, nie zostanie ona zauważona do czasu wystąpienia objawów.

Koszt wymiany zaworu kontrolnego wspomagania hamulców

Koszt wymiany zaworu zwrotnego wspomagania hamulców wynosi od 70 do 85 dolarów. Ogólnie rzecz biorąc, koszty robocizny wyniosą około 30-45 USD, natomiast części powinny kosztować około 40 USD.

Jeśli masz trochę wiedzy mechanicznej, wymiana zaworu zwrotnego wspomagania hamulców nie jest skomplikowanym procesem. Przy użyciu odpowiednich narzędzi można to łatwo zrobić samodzielnie i zaoszczędzić trochę pieniędzy. Aby dostać się do zaworu zwrotnego, trzeba zdjąć kilka zacisków i przewód podciśnieniowy.

Może się jednak zdarzyć, że w tym samym czasie trzeba będzie wykonać inne czynności serwisowe. Na przykład, jeśli z powodu usterki do przewodów dostało się powietrze, konieczne będzie odpowietrzenie hamulców.

Autor