Wyciek płynu chłodzącego, gdy samochód nie pracuje - przyczyny i jak naprawić

Można by pomyśleć, że prawdopodobieństwo wycieku płynu chłodniczego z samochodu jest większe, gdy silnik pracuje, ale tak nie jest. Gdy silnik pracuje, płyn chłodniczy krąży w układzie, co utrudnia jego wyciek. Co więc jest przyczyną wycieku płynu chłodniczego, gdy samochód nie pracuje?

Przyczyną wycieku płynu chłodniczego podczas jazdy mogą być uszkodzone przewody, zły korek chłodnicy, uszkodzona chłodnica lub uszkodzona pompa wody. Może to być również uszkodzony rdzeń nagrzewnicy lub pęknięta uszczelka głowicy. Winna może być także uszkodzona uszczelka kolektora dolotowego.

W tym poradniku omówimy przyczyny wycieku płynu chłodzącego przy wyłączonym silniku. Przedstawimy także kilka prostych sposobów rozwiązania tego problemu.

Spis treści show Przyczyny wycieku płynu chłodniczego podczas pracy samochodu 1. Zły rdzeń nagrzewnicy 2. Uszkodzone węże 3. Zły korek chłodnicy lub chłodnica 4. Pęknięta uszczelka głowicy 5. Uszkodzona pompa wody 6. Zła uszczelka kolektora dolotowego Obszary, które należy sprawdzić pod kątem wycieku płynu chłodzącego 1. Chłodnica/zasłona 2. Węże 3. Pod pojazdem 4. Rdzeń nagrzewnicy 5. Pod pompą wodną 6. Uszczelka głowicy Jak naprawić wyciek płynu chłodzącego Czy można jeździć z wyciekiem płynu chłodzącego?

Przyczyny wycieku płynu chłodzącego podczas pracy samochodu

1. Zły rdzeń nagrzewnicy

Gorący płyn chłodzący jest pompowany do silnika przez rdzeń nagrzewnicy. Ciepło wytwarzane przez ten układ jest wdmuchiwane do wnętrza pojazdu przez otwory wentylacyjne HVAC po włączeniu ogrzewania.

Jeżeli rdzeń nagrzewnicy jest uszkodzony, można zauważyć problemy z doprowadzeniem ciepła do układu. Wyciek może być również widoczny pod pojazdem, w okolicy fotela pasażera lub kierowcy.

2. Uszkodzone węże

Uszkodzony przewód elastyczny może być przyczyną wycieku również wtedy, gdy silnik pracuje lub nie. Gdy silnik pracuje, ciśnienie w układzie może zwiększyć lub zmniejszyć wyciek, w zależności od tego, gdzie znajduje się otwór.

Tak czy inaczej, z czasem przewody mogą stać się kruche i zużyte, dlatego należy je regularnie kontrolować. Ciepło i stałe ciśnienie mogą zwiększyć zużycie, jeśli nie będą kontrolowane.

3. Zły korek chłodnicy lub chłodnica

Korek chłodnicy jest niezbędny, aby utrzymać płyn chłodniczy w układzie na właściwym miejscu. Pomaga także regulować ciśnienie w chłodnicy.

Jeśli korek jest uszkodzony, płyn chłodzący może wyciekać, co prowadzi do obniżenia jego poziomu w chłodnicy. Ponadto podczas pracy silnika zbiornik płynu chłodzącego może się przepełnić z powodu wyższego ciśnienia w przewodach.

Chłodnica może również ulec pęknięciu lub uszkodzeniu na skutek zewnętrznych uszkodzeń, takich jak korozja lub uderzenia kamieni podczas jazdy z dużą prędkością.

RELATED: 6 objawów uszkodzonego korka chłodnicy (i koszt wymiany)

4. Pęknięta uszczelka głowicy

Jeśli płyn chłodzący zaczął przeciekać do oleju silnikowego lub komory spalania, prawdopodobną przyczyną jest pęknięta uszczelka głowicy. Uszczelka głowicy odpowiada za oddzielenie od siebie oleju i płynu chłodzącego.

Ponieważ płyn chłodzący przecieka do układu, nie jest już w stanie chłodzić silnika. Problem ten występuje zarówno przy pracującym, jak i wyłączonym silniku, ale praca silnika jest bardziej niebezpieczna, ponieważ silnik zaczyna się przegrzewać.

Uszkodzona uszczelka głowicy może być także przyczyną zewnętrznego wycieku płynu chłodzącego. Można wówczas zaobserwować, że płyn chłodzący wycieka między blokiem silnika a głowicą.

RELATED: Jak sprawdzić, czy uszczelka głowicy jest uszkodzona (7 prostych kroków)

5. Uszkodzona pompa wodna

Jeśli pompa wody ulegnie uszkodzeniu, można zauważyć duży wyciek płynu chłodzącego. Zadaniem pompy wodnej jest sprawne przepychanie płynu chłodzącego przez przewody.

Gdy pompa wody zaczyna szwankować, płyn chłodzący nie może już przepływać tak, jak powinien. Jest to kolejny problem, który może powodować problemy z włączonym i wyłączonym silnikiem.

6. Zła uszczelka kolektora dolotowego

Uszczelka kolektora dolotowego znajduje się w miejscu, w którym kolektor łączy się z silnikiem. Jeśli płyn chłodzący wycieka pod pojazdem, może to być spowodowane uszkodzeniem uszczelki.

Podobnie jak w przypadku każdego innego problemu, im szybciej zostanie on naprawiony, tym lepiej dla użytkownika. W przeciwnym razie mogą wystąpić poważne problemy podczas pracy silnika.

RELATED: 5 przyczyn wycieku płynu chłodzącego (i jak go naprawić)

Obszary, które należy sprawdzić pod kątem wycieku płynu chłodzącego

1. Chłodnica/zasłona

Pierwszym miejscem, w którym należy szukać wycieku, jest okolica chłodnicy. Konieczne może być oczyszczenie chłodnicy z liści, brudu i zanieczyszczeń, aby sprawdzić, skąd pochodzi płyn chłodzący.

Należy także sprawdzić, czy korek chłodnicy nie jest uszkodzony. Powinien on być pewnie przymocowany do chłodnicy, aby uniknąć wycieku i innych konsekwencji.

2. Węże

W całym układzie znajdują się węże, które należy sprawdzić. Jeżeli wąż jest pęknięty, z jego powierzchni powinien kapać płyn chłodzący. W zależności od tego, gdzie jest dziura, wyciek może występować tylko przy włączonym lub wyłączonym silniku, w zależności od tego, gdzie w danym momencie znajduje się płyn chłodzący.

Należy również sprawdzić, czy na powierzchni węża nie ma pęknięć. Nawet jeśli nie ma jeszcze otworu, płyn chłodzący może łatwo wyciekać przez pęknięcie.

3. Pod pojazdem

Wejdź pod pojazd i sprawdź, czy nie wycieka z niego płyn chłodzący. W zależności od rodzaju płynu będzie on miał kolor niebieski, czerwony lub zielony.

Ustalenie miejsca wycieku pozwoli lepiej określić, która część mogła ulec awarii. Jeżeli prowadziłeś pojazd z wyciekiem płynu chłodzącego, mógł on przedostać się na inne części. Umyj podwozie i sprawdź je ponownie, aby lepiej określić, skąd pochodzi wyciek.

4. Rdzeń nagrzewnicy

Przyjrzyj się płytom podłogowym pod siedzeniem pasażera. Jeśli zauważysz plamy płynu chłodzącego, problem może dotyczyć rdzenia nagrzewnicy.

Gdy rdzeń nagrzewnicy jest uszkodzony, może dojść do wycieku płynu pod samochodem po tej stronie. Spowoduje to również obniżenie poziomu płynu, co może doprowadzić do przegrzania silnika.

5. Pod pompą wodną

Pompy wodne są najczęściej napędzane przez pasek serpentynowy lub pasek zębaty, w zależności od modelu samochodu. Jeśli pompa jest napędzana paskiem zębatym, można zacząć szukać nieszczelności pod pompą.

Jeśli pompa jest napędzana paskiem zębatym, jej dostrzeżenie może być trudniejsze i może być konieczne zdjęcie pokrywy paska zębatego, aby rzucić na nią okiem. Jeśli jednak wyciek znajduje się pod kołem pasowym wału korbowego, a pompa jest napędzana paskiem rozrządu, istnieje duże ryzyko, że to właśnie pompa jest nieszczelna.

6. Uszczelka głowicy

Nie tak łatwo jest zauważyć nieszczelną uszczelkę głowicy. Aby wykryć ten problem, należy sprawdzić płyn chłodzący i olej, czy nie są zanieczyszczone. Można także spróbować sprawdzić, czy między blokiem silnika a głowicą nie ma zewnętrznych wycieków płynu chłodzącego.

Jak naprawić wyciek płynu chłodzącego

Sposób usunięcia wycieku płynu chłodzącego zależy od tego, co jest przyczyną usterki. Na przykład w przypadku uszkodzonego rdzenia nagrzewnicy możliwa jest tylko jego wymiana. Wymiana rdzenia nagrzewnicy często kosztuje od 500 do 1 000 USD za części i robociznę.

Koszty uszkodzonych węży są różne, w zależności od tego, gdzie znajduje się wąż i jak trudno jest go usunąć. Zdarza się jednak, że wąż przecieka z powodu poluzowanego zacisku. W takim przypadku wystarczy dokręcić lub wymienić zacisk.

Jedną z najtańszych opcji jest wymiana uszkodzonego korka chłodnicy. Na nowy korek można wydać od 10 do 50 USD, a jego instalacja jest prosta.

Jeśli pompa wody uległa awarii, należy ją wymienić. Nowa pompa wodna może kosztować od 350 do 800 USD, ale istnieje możliwość zakupu regenerowanej pompy wodnej, aby zaoszczędzić trochę pieniędzy.

Jeśli trzeba wymienić uszczelkę kolektora dolotowego, sama część nie kosztuje dużo pieniędzy. W rzeczywistości może to być tylko od 20 do 100 dolarów. Nie jest to jednak część łatwa do wymiany, więc robocizna może łatwo zwiększyć koszty o kolejne 200-400 dolarów, chyba że można ją wymienić w domu.

Najdroższą naprawą jest wymiana uszczelki głowicy. Na instalację nowej uszczelki głowicy można wydać od 1500 do 2000 dolarów. Jeśli jednak nie uda się szybko naprawić uszkodzonej uszczelki głowicy, może dojść do poważnego uszkodzenia silnika wskutek jego przegrzewania się. Nie jest to problem, który należy pozostawić bez kontroli.

Czy można jeździć z wyciekiem płynu chłodzącego?

Samochód może wydawać się sprawny pomimo wycieku płynu chłodzącego, ale nie należy nim jeździć. Wyciek płynu chłodzącego powoduje, że temperatura silnika nie jest odpowiednio regulowana.

Przegrzanie silnika może spowodować jego trwałe uszkodzenie. Ponadto niewielki wyciek może szybko stać się poważny, nawet podczas jazdy. Na przykład niewielka dziura w przewodzie może stać się ogromna i spowodować wyciek całego płynu chłodzącego, gdy kierowca jest poza domem.

Autor