10 przyczyn niskiego zużycia paliwa (i jak to naprawić)

Wszyscy chcemy, aby nasze pojazdy zużywały jak najmniej paliwa. W końcu oszczędzanie pieniędzy to świetna sprawa, zwłaszcza gdy ceny benzyny rosną. Aby pomóc w oszczędzaniu na paliwie, warto poznać główne przyczyny niskiego zużycia paliwa.

Czasami problemy wynikają z usterki mechanicznej, która wymaga natychmiastowej uwagi. W innych przypadkach wynikają one po prostu ze sposobu jazdy, który łatwo zmienić. Przyjrzyjmy się pokrótce najczęstszym przyczynom:

Najczęstszą przyczyną niskiego przebiegu na gazie jest uszkodzony czujnik silnika, taki jak czujnik O2, czujnik MAF lub czujnik MAP. Przyczyną może być także zabrudzony filtr powietrza lub niskie ciśnienie w oponach. Należy również upewnić się, że używasz właściwego rodzaju paliwa o odpowiedniej liczbie oktanowej dla Twojego samochodu.

Bez dalszych ceregieli, oto bardziej szczegółowa lista dziesięciu powodów, dla których Twój samochód nie ma dobrego przebiegu na gazie.

Spis treści show Przyczyny niskiego przebiegu na gazie 1. Zanieczyszczony filtr powietrza 2. Uszkodzony czujnik O2 3. Złe świece zapłonowe 4. Zatkany wtryskiwacz paliwa 5. Niskie ciśnienie w oponach 6. Zła zbieżność kół 7. Niewłaściwe paliwo oktanowe 8. Zimna pogoda 9. Prowadzenie pojazdu z ołowianą stopą 10. Nagromadzenie węgla Najlepszy sposób na poprawienie przebiegu na gazie

Przyczyny niskiego przebiegu na gazie

1. Zanieczyszczony filtr powietrza

Wymiana filtra powietrza w silniku jest uważana za regularną czynność serwisową. Jeśli sprawdzisz zalecane okresy międzyobsługowe dla swojego pojazdu, na liście znajdzie się wymiana filtra powietrza silnika.

Jeśli nie pamiętasz, kiedy ostatnio był wymieniany, czas to naprawić. Koszt nowego filtra powietrza nie daje powodów do zwlekania. W rzeczywistości prawdopodobnie wydajesz więcej pieniędzy, eksploatując zanieczyszczony filtr powietrza, niż kosztowałaby jego wymiana. Pozwól swojemu silnikowi lepiej oddychać i zwiększ oszczędność paliwa, a wszystko to dzięki tej prostej wymianie.

2. Uszkodzony czujnik O2

Jeśli zapali się kontrolka Check Engine i ujawni uszkodzony czujnik O2, należy go natychmiast wymienić. Często zdarza się, że samochód będzie pracował normalnie lub z niewielkimi problemami z wydajnością, nawet przy uszkodzonym czujniku, ale nie należy ignorować usterki.

Uszkodzony czujnik może powodować wtryskiwanie do układu większej ilości paliwa niż potrzeba, a tym samym marnowanie gazu. Może to również spowodować wzrost poziomu CO w spalinach, co jest szkodliwe dla środowiska.

RELATED: 5 objawów uszkodzonego czujnika tlenu

3. Złe świece zapłonowe

Układ zapłonowy ma zasadnicze znaczenie dla spalania w silniku, a świece zapłonowe odgrywają w nim ogromną rolę. Jeśli świeca zapłonowa ulegnie uszkodzeniu, paliwo w uszkodzonym cylindrze może nie spalać się prawidłowo, co prowadzi do niskiego przebiegu na gazie. Dotyczy to jednak każdej części układu zapłonowego, w tym przewodów świecowych i cewki zapłonowej.

Paliwo, które nie uległo spaleniu, nie może być wykorzystane do napędzania pojazdu, więc jest marnowane. Problemy te mogą również prowadzić do wahań obrotów silnika, zacinania się i nierównej pracy na biegu jałowym.

RELATED: 6 objawów złego stanu świec zapłonowych

4. Zatkany wtryskiwacz paliwa

Wtryskiwacze paliwa są potrzebne do przesyłania paliwa do układu w określonym czasie. Jeśli wtryskiwacz paliwa jest zatkany lub uszkodzony, może rozpylać paliwo, ale nie w odpowiednim kierunku.

Gdy paliwo nie jest prawidłowo rozpylane i nie miesza się z odpowiednią ilością powietrza, spalanie nie przebiega tak, jak powinno. W niektórych przypadkach można wyczyścić wtryskiwacze, co pozwala zaoszczędzić pieniądze w porównaniu z wymianą.

5. Niskie ciśnienie w oponach

Niskie ciśnienie w oponach powoduje większe opory toczenia. Opór ten wymaga od samochodu więcej energii, aby utrzymać daną prędkość. Aby wytworzyć tę energię, spada zużycie paliwa.

W nowoczesnych pojazdach są czujniki ciśnienia w oponach, które informują, kiedy należy dolać więcej powietrza. Jednak nawet jeśli ciśnienie w oponach jest tylko nieznacznie zaniżone, a czujniki tego nie zauważą, może to oznaczać marnowanie paliwa.

Należy często sprawdzać ciśnienie w oponach i upewnić się, że jest ono zgodne z zaleceniami fabrycznymi. Informacje te można znaleźć na naklejce umieszczonej na ościeżnicy drzwi kierowcy.

6. Zła geometria kół

Po najechaniu na dziurę w jezdni można zauważyć, że trzeba włożyć więcej wysiłku, aby utrzymać pojazd w ruchu. Aby utrzymać tę dodatkową energię, pojazd zużywa więcej paliwa.

Nie dość, że wydasz więcej na pompie paliwowej, to jeszcze będziesz się męczył za każdym razem, gdy będziesz prowadził samochód, próbując wcisnąć go z powrotem na drogę. Zamiast tego, przy pierwszych oznakach problemów należy zlecić ponowne ustawienie pojazdu.

RELATED: 5 symptomów złej geometrii kół

7. Paliwo o niewłaściwej liczbie oktanowej

Liczba oktanowa ilustruje zdolność paliwa do przeciwstawienia się spalaniu pod ciśnieniem. Im wyższa jest liczba oktanowa, tym większy opór stawia Twój samochód.

W niektórych modelach można wybrać, czy będzie stosowane paliwo zwykłe, średnie czy premium. Normalne paliwo ma około 87 oktanów, średnie 89, a premium 91-93. Jeśli jeździsz samochodem wysokiej klasy lub modelem sportowym, możesz otrzymać zalecenie, aby zawsze używać benzyny premium.

Jeśli zdecydujesz się na benzynę o niższej liczbie oktanowej, ECU może wyregulować czas zapłonu, co nazywane jest cofnięciem lub przesunięciem czasu zapłonu. W takim przypadku świece zapłonowe zapalają się później niż zwykle podczas suwu sprężania. Wypalanie następuje bliżej górnego martwego punktu (TDC). Aby to naprawić, wystarczy zmienić paliwo na premium.

8. Zimna pogoda

Gdy temperatura spada, Twój pojazd potrzebuje więcej czasu, aby osiągnąć normalną temperaturę pracy. W niskich temperaturach olej staje się bardziej lepki, co zmniejsza jego wydajność. Jest to najbardziej odczuwalne podczas jazdy na krótkich trasach.

Aby utrzymać właściwy stosunek powietrza do paliwa, samochód potrzebuje więcej paliwa, aby poradzić sobie z gęstszym zimnym powietrzem. Ponadto dodatki stosowane w benzynie są inne w lecie niż w zimie. Większość zimowych formuł zawiera mniej energii na każdy galon.

Niestety, niewiele można zrobić z tym problemem. Możesz trzymać samochód w garażu, aby go ogrzać, albo zdecydować się na wyjazd na południe na zimę.

9. Jazda z wodzącą stopą

Chcesz doświadczyć wszystkiego, co Twój samochód ma do zaoferowania, dlatego uwielbiasz mocno naciskać na pedał gazu i czuć moc silnika. Jest to jednak bardzo szkodliwe dla zużycia paliwa.

Po naciśnięciu pedału gazu przepustnica otwiera się, umożliwiając dopływ powietrza do komory spalania. W odpowiedzi na to ECU wysyła więcej paliwa, aby utrzymać odpowiedni stosunek powietrza do paliwa. Jeśli do komory wtłaczasz więcej powietrza, to naturalnie będzie też więcej paliwa.

Gorzej jest w przypadku silnika z turbodoładowaniem, ponieważ już na początku jego praca jest naturalnie bogata. Dodanie większej ilości powietrza tylko jeszcze bardziej obniża zużycie paliwa. Nie musisz eksploatować swojego samochodu jak babcia, ale możesz to zrobić trochę prościej, aby zaoszczędzić trochę pieniędzy.

10. Nagromadzenie węgla

Gdy Twój samochód się starzeje, na wtryskiwaczach, ściankach cylindrów, tłokach i zaworach zaczyna osadzać się węgiel. Niewielka ilość nagaru jest normalnym zjawiskiem, ale zbyt duża ilość może doprowadzić do katastrofy.

Jeśli zawory nie mogą się prawidłowo osadzić, spada kompresja, co z kolei wpływa na zużycie paliwa. Problem ten występuje częściej w układach z wtryskiem bezpośrednim, w których paliwo trafia bezpośrednio do cylindra. W przypadku konfiguracji z wtryskiem portowym paliwo jest wtryskiwane przed zaworem wlotowym, co pozwala umyć zawory za pomocą naturalnych rozpuszczalników i ograniczyć osadzanie się nagaru. Na szczęście nagar można usunąć za pomocą kilku wysokiej klasy produktów dostępnych na rynku.

RELATED: 8 najlepszych środków do czyszczenia katalizatorów

Najlepszy sposób na poprawienie przebiegu na gazie

Przede wszystkim ważne jest, abyś przestrzegał zalecanych okresów serwisowych określonych przez producenta samochodu. Zmieniaj filtry powietrza, wymieniaj świece zapłonowe i wykonuj wszystkie inne czynności serwisowe, które są zalecane. Dbając o swój pojazd i upewniając się, że wszystko działa tak, jak powinno, możesz utrzymać wysoką oszczędność paliwa, a tym samym obniżyć koszty na stacji benzynowej.

Autor